Zde jsou uveřejněny odpovědi na časté
dotazy a herní tipy. Jsou platné pro
Wargame: Red Dragon, ale
většinou platí pro všechny díly celé série Wargame. Co s prázdnými zásobovacími trucky?
Prázdný zásobovací truck je již na frontě k ničemu. Proto je
potřeba jej dopravit zpět do původního sektoru, kde je základna
FOB. Po přijetí do její blízkosti se truck začne automaticky
znovu plnit.
Je-li již FOB vybrakován či zničen, bývá občas některými
hráči zásobovací truck použit jako průzkumné vozidlo. Optika
zásobovacích trucků je však velmi špatná.
Není-li již pro zásobovací trucky žádný užitek, je vhodné je
schovat na bezpečné místo, a nedávat tak zbytečně body nepříteli
za jejich zničení (poslat kolonu prázdných trucků k nepříteli je
opravdu špatná volba).
Jak založím hru 10 na 10?
Nijak. Hry 10 na 10 není možné standardně hostovat. Z důvodu
stability připojení a zamezení nepříjemným lagům, které by u her
10 na 10 byly neúnosné, běží všechny tyto hry na serverech.
Jak je to s pěšáky? Kdo střílí? Co znamená 'strength' a 'training'?
Pěchota obvykle disponuje 3 zbraněmi. Klasickými samopaly,
které používá především proti pěchotě či vrtulníkům. Za druhé
raketomety - ty jsou obvykle používány proti všem vozidlům a
tankům, některé mohou být použity i proti pěchotě. Poslední
zbraní bývají lehké kulomety - buďto statické nebo
použitelné i za pohybu na krátké vzdálenosti [CQC].
Parametr strength u pěchoty udává počet vojáků tvořící
jednotku. Training určuje celkový výcvik. Tato hodnota
ovlivňuje celkovou účinnost skupiny v boji.
Nyní se podívejme na následující obrázky:
Je zde 1 jednotka vojáků VDV '90. Na obrázku si všimněte 9
běžných vojáků s AK-74 a jednoho (v kroužku - ten se zelenou
helmou), který drží kulomet RPK a raketomet Vampyr (raketomet je
dobře vidět na druhém obrázku). Nyní se podívejme na kartu
jednotky:
Na kartě je vidět, že skupina se skládá z 10 vojáků a
disponuje samopalem AK-74, raketometem Vampyr a lehkým kulometem
RPK.
Jednotka tedy má 10 životů - vojáků (parametr 'strength'),
přičemž 9 z nich střílí z AK-74 a 1 z raketometu nebo lehkého
kulometu. Je-li některý voják zabit, palebná síla klesá, až do
úplného zničení jednotky. Vždy přežívá voják s raketometem a
kulometem (resp. zbraně se předávají).
Používejte klávesové zkratky
Wargame má množství klávesových zkratek. Používejte je!
Výrazně tím urychlíte časté příkazy a zefektivníte tím vaše
velení. Všechny zkratky naleznete v Options na záložce Controls.
Zmiňme několik zkratek, které by jste určitě měli využívat:
[E] Stop ... zastavení
[U] Unload ... vyloží pěšáky
[ů] Move fast ... rychlý přesun
[G] Reverse ... pro ústup
[V] Evacuate ... okamžitá evakuace letectva
[I] Unit information ... infopanel
[;] Deployment menu ... panel posil
Další užitečné klávesy jsou [Shift] a [Ctrl]. Při podržení
Shiftu můžete vybrat (či odvybrat) více jednotek, pomocí
Controlu pak vyberete všechny jednotky stejného typu na
obrazovce. Při posílání posil Shiftem klonujete.
Skupiny jednotek
Stejně jako v mnoha jiných hrách, fungují i ve Wargame
skupiny. Označené jednotky tak můžete přidat do skupiny
stisknutím [Ctrl] + [číslo na numpadu]. Stisknutím daného čísla
na numerické klávesnici vyvoláte přiřazenou jednotku na mapě. Je to užitečné zejména pro dělostřelectvo
či zásobovací vrtulníky. Nemusíte se přesouvat na danou pozici,
ale jen stisknete číslo a ihned máte jednotku vybranou.
Nastavení uživatelského rozhraní
Pro pokročilejší hráče lze doporučit přizpůsobit si
uživatelské rozhraní. Najdete je v Options > Interface. Popisy
lze nastavit na ikonové (RTS či NATO), nebo klasické - žádné.
Doporučuji nastavit co nejmenší popisy bez ikon s číslicovým
množstvím jednotek. Při větším počtu jednotek je takové označení
lépe zřetelné a je zároveň vidět i na mapu. Nedochází navíc k
seskupování a konzumování názvů. Viz ukázka zobrazující zcela
identickou situaci:
Lze opětovně naložit pěchotu do transportéru?
Ano. Stačí vybrat pěšáky a pravým tlačítkem myši kliknout na
transportér.
Můžu si prohlédnout záznam hry?
Ano, v menu v Profile klikněte na Replay. V
replayi je navíc možné sledovat veškeré jednotky, tedy i
strategii nepřítele.
Průzkum
Průzkum je často to, co rozhoduje o vítězi. Přehled nad mapou
je velmi důležitý. Pokud nic (nepřítele) nevidíte, nemůžete se
na něj nijak připravit a ani po něm střílet.
V zásadě lze průzkum rozdělit na dvě skupiny. Prvním
(snazším) je průzkum pomocí průzkumných vrtulníků. Lze jej
rychle dopravit na místo a ze vzduchu mají velmi dobrý rozhled.
Nevýhodou je naopak vyšší cena a vysoká zranitelnost. Je tak
potřeba se držet poněkud zpátky, což efektivitu snižuje.
Druhou možností je pozemní průzkum pěšáky nebo pozemními
vozidly. Doporučit lze spíše pěchotu, která se dobře schová v
terénu a může podniknout ničivý výpad. To platí zejména pro
elitní průzkumné oddíly. Pěšáci se tak můžou s velkou šancí
proplížit hluboko do nepřátelského území. Tam pak můžou buďto
sami provést útok na klíčovou infrastrukturu nepřítele
(velitelská vozidla, protivzdušné systémy, dělostřelectvo či
logistická vozidla). Druhou možností je útok pomocí
dělostřelectva na již přesně zaměřené souřadnice.
Průzkum pomocí pěšáků je velmi vhodný provádět skrz lesy či
vesnice. Naprosto nevhodný způsob je naopak tento:
Pěšáci jsou uprostřed louky velmi snadno odhalitelní a čeká je rychlá
smrt.
Ukrytí a rozložení jednotek
Klíčovým bodem Wargame je rozložení jednotek na mapě. V
zásadě je třeba se řídit dvěmi zásadami: jednotka, která není
schovaná je pro nepřítele viditelná na míle daleko a je tak
snadno zničitelná. Naopak jednotka skrytá je zpravidla
odhalitelná na kratší vzdálenost než je její dostřel. Máte tak
výhodu prvního výstřelu. Navíc nepřítel často ani netuší, že tam
vůbec někdo je. Druhou zásadou je rozprostření jednotek a jejich
různorodost. Můžete si tak být zcela jisti, že použijete-li
pouze hordu tanků, nepřítel použije pár protitankových vrtulníků
a během chvilky bude "hotovo". Důležité je tak i rozprostření
jednotek. Budou-li tanky v jedné skrumáži, není nic jednoduššího
než na danou lokaci provést nálet či dělostřelecký útok a zničit
celou armádu během několika vteřin.
Příklad:
Na horním obrázku je obranná linie tvořená celkem 5 tanky a 3
raketovými protivzdušnými systémy (2K22 Tunguska, 9K330 TOR a
BUK M-1). Dole je 7 tanků a 2 protivzdušné systémy (2x BUK M-1).
I přes nižší celkovou cenu bude obranná linie na horním obrázku
mnohem více účinná.
Chyby v obranné linii na spodním obrázku: jednotky jsou v
chumlu (snadno zničitelné jedním dělostřeleckým útokem),
jednotky nejsou skryty v porostu (nepřítel je vidí již z velké
vzdálenosti), špatné umístění protivzdušné obrany (ta by měla
být vždy za obrannou linií, takto bude při jakémkoli útoku
okamžitě zničena), malá rozmanitost jednotek - zejména
protivzdušná obrana (v tomto případě nižší ochrana proti
vrtulníkům). Naopak na horním obrázku je rozestavění provedeno
správně. Navíc v případě útoku se nepřítel dostane pod palbu z
tanků z různých stran jak naznačují čáry, což je výhodné, neboť
zásah do boku vozidla/tanku je mnohem horší než do čelní (velmi
pancéřované) oblasti.
Úroveň morálky
Každá jednotka ve wargame má vlastní stav aktuální morálky.
Ten nabývá hodnot (nejlepší po nejhorší):
klid - obavy - otřesení - panikaří - utíká
Platí, že čím nižší morálka, tím horší efektivita v boji.
Klesá rychlost zaměřování a rychlost palby, rapidně se zhoršuje
přesnost. Pokud získá stav utíká, ignoruje veškeré vaše příkazy
a utíká z boje. Rovněž pokud má zhoršenou morálku, není možné
opravovat a doplňovat palivo či munici. Zhoršená morálka
způsobuje vážné problémy zejména raketovým systémům, které jsou
na to velmi citlivé.
Zhoršení morálky jednotka získá tehdy, ocitne-li se pod
velkou nepřátelskou palbou nepříjemné povahy - to je dostane
zásah či je pod těžkou kulometnou palbou nebo v ohni.
Další informace naleznete v sekci
vytvoření decku a
popisu jednotek.
Informace o jednotlivých hrách Wargame:
Wargame European
Escalation, Wargame
AirLand Battle, Wargame
Red Dragon
|