Po úspěchu Wargame
European Escalation (2012) se Wargame dočkalo v roce 2013
pokračování s podtitulem Airland Battle. A název
samozřejmě není samoúčelný, nýbrž vystihující nejvýznamnější
novinku hry.
Novinek je ve druhém díle Wargame více. Tou hlavní je
samozřejmě rozšíření bojové techniky o letectvo. Vedle již
známých vrtulníků se tak ve vzduchu objeví i stíhačky či
bombardéry. Na straně NATO tak můžete využít např. americké
F-15, F-16, F-18 v různých provedeních, francouzské Mirage,
britské Harriery nebo letouny Tornado. Samotnou kapitolou je
ultimátní bombardér F-117 Nighthawk. Na straně PAKTu je zde celá
plejáda MiGů a Suchojů, doplněná o několik dalších strojů.
Jedním z nich je i český L-39 Albatros. Rozšířeny byly ale i
řady vrtulníků. Stávající vrtulníky (např. Mi-24, Mi-28) tak
doplnily vynikající Ka-50, na straně NATO pak vedle Apachů,
Cober a Gazell přibyly např. Seacobry. Celkově tak v AirLand
Battle došlo k zahrnutí i techniky z přelomu 80. a 90. let. Změn doznala i protivzdušná obrana. Ta se nově dělí
na protiletadlovou a na zaměřenou proti vrtulníkům. I zde
přibylo několik nových protivzdušných systémů - jmenujme např.
americký Avenger. Už tak komplikovaná věc, jako je válka, se tak
ještě více komplikuje.
Důležité je doplnit, že letectvo se přímo nenachází na
bojišti. Ve Wargame jsou letadla dislokovány mimo mapu
a přilétají až na vaše zavolání. V tu chvíli vletí nad mapu
vzdušnými koridory a zapojují se do boje. Na jakémkoli místě
mohou být z akce odvolány. Provedou tak obrat, vystoupají na
vyšší letovou hladinu a zmizí z mapy. Opět je můžete povolat až
po určité době, během které probíhá doplnění munice, paliva, a
případná oprava poškození. Ta tuto dobu výrazně prodlužuje. Na
tento systém si pravděpodobně budete chvíli zvykat, neboť je
dosti netradiční a chování letectva zprvu mírně nevypočitatelné.
Lze se však správné ovládání naučit a provádět i vzdušné souboje
několika strojů.
Celkem se do Wargame dostalo už více než 800 jednotek! Vyzná
se v nich tak už jen čert nebo opravdový znalec vojenské
techniky. Celá armáda je navíc zpracovaná tak detailně jako by
přímo přijela ze skutečného světa. Zlepšení doznaly také efekty.
Nic tak nepotěší víc, než vidět, jak se nepřátelská divize tanků
promění v trosky v obrovském výbuchu způsobeném vaším
bombardérem.
Vylepšení grafiky ale nedoznala jen technika a efekty, ale i
celá krajina. V druhém díle Wargame se bojiště nově přesouvá do
Skandinávie. A můžeme říct, že bojiště je zpracované přímo
skvostně. Veškerému grafickému zlepšení dává velmi fotogenická
Skandinávie plně vyniknout.
Nově se na mapách mohou odehrávat i vskutku monstrózní bitvy
10 na 10. To už je zpravidla slušný zmatek. A nebo také dokonalý
orchestr, pokud to do ruky vezme parta ostřílených pařanů. Nově
je také možné využít tzv. tématických decků. To znamená, že se
každý hráč specializuje na nějakou roli v armádě. Jeden tak může
zajišťovat vzdušné síly (letectvo, vrtulníky), jiný
protivzdušnou obranu, další např. těžkou kavalerii (tankové
divize) a další třeba zase výsadkáře. Podstatou je, že pokud si
vyberete nějakou specializaci, jste sice omezeni jen na danou
techniku, zato ale získáte dané techniky mnohem více a to včetně
různých prototypů, jinak nepřístupných.
Hra dostala zcela nový singleplayer, který využívá i tahové
mapy. Na té nejprve určíte jaké divize nasadíte a zda zaútočíte
nebo tah využijete k regeneraci. Bohužel zde platí, že problémy,
které nováčci měli v původním Wargame European Escalation, se
tím ještě více prohloubily. Nepřidává tomu samozřejmě ani
obrovská, a ještě větší než obrovská, rozmanitost techniky. A
nutno podotknout, že AI vás rozhodně šetřit nebude. O
multiplayeru ani nemluvě. Tam je to vysloveně o tom nechat se
jako hmyz sežrat nepřítelem. K vítězství v multiplayeru vede
velmi dlouhá cesta plná mnoha nástrah. To vyžaduje desítky či
spíše stovky odehraných her.
Zajímavého vylepšení se v Airland Battle dočkala pěchota. Ta
nově automaticky obsazuje vždy celý blok domů. Tyto bloky jsou
předem definovány a zpravidla je tvoří 3 až 4 domy. V rámci
tohoto bloku se pěchota vskutku rychle přesouvá a kreje se před
nepřítelem. Velmi efektivně tak likviduje motorizované oddíly,
včetně tanků. Pokud tedy zaberete pěchotními oddíly nějaké
budovy, je poměrně obtížné takovou pěchotu odtamtud dostat.
Alespoň do té doby než nepřítel objeví napalm či přijede s
plamenometnými vozidly. Dobře mířený zásah napalmovou bombou z
bombardéru způsobí naprostou zkázu vašich jednotek, které do té
doby neohroženě likvidovali jeden tank za druhým.
Závěrem zmiňme, že všechno důležité zůstalo z předchozího
dílu zachováno. Stále nemáte k dispozici základnu, jde se přímo
na věc - věnujete se pouze boji. Stále se o své jednotky musíte
dobře starat - doplňovat munici, palivo, opravovat poškození.
Dobře propracované zásobování je tak stále nutností. Rovněž i
ostatní taktické finesy zůstaly zachovány. A to je jedině dobře.
Hra je určena všem hráčům European Escalation a všem těm,
kteří mají chuť a čas probírat se obrovským kvantem techniky a
možností. Zároveň však platí, že vás za to hra odmění zřejmě
nejrealističtějším válečným konfliktem na vašem
PC.
Recenze pro verzi hry: Wargame AirLand Battle v. 1621
|