WARGAME.wz.cz

WARGAME: EUROPEAN ESCALATION

European escalation (2012) je první ze série her Wargame. Nicméně za duchovního otce celé série lze považovat hru R.U.S.E. (2010) od téhož softwarového studia, tedy Eugen Systems. Ačkoli se R.U.S.E. odehrává v období 2. světové války, a leccos je zde jinak, právě odsud se přenesl koncept rezignující na stavbu základen a těžbu minerálů, který je základním stavebním prvkem Wargame. Namísto toho je zde systém získávání politických bodů za které voláte posily. Tento systém je netradiční, a přitom velmi dobře funkční. Druhým, starším, zářezem Eugen systems na poli realtimových strategií je hra Act of War: Direct Action (2005). Tato hra se odehrává v blízké budoucnosti a je zde ještě stále klasický systém těžby a stavby základen. Avšak i z grafického zpracování Act of War je rukopis Eugenu patrný. Ačkoli se jedná o zajímavý titul, který by i dnes stál za instalaci, je zde problém s výraznou nekompatibilitou s 64bit systémy.

Wargame: European escalation

Ale zpět k Wargame: European escalation. Jak bylo řečeno v úvodu, hra se zaměřuje pouze na samotnou bitvu. O to kvalitněji ji však podává. K dispozici máte rozličné množství jednotek od pěšáků přes tanky až po vrtulníky. Vybrat si můžete nejen daný model, ale i konkrétní sérii resp. modernizaci. To vše zpracované podle skutečnosti.

Wargame: European escalation

European escalation se (stejně jako ostatní díly) skládá ze singleplayer kampaně, skirmishe proti AI a multiplayeru. Kampaně vás postupně provedou rozličnými fiktivními konflikty na starém kontinentě, a s vhodným dávkováním vám představí jednotlivé jednotky. Postupně si tak osvojíte důležité základní strategie. Naučíte se jak důležité je mít průzkumné oddíly, tedy přehled nad bojištěm, jak neskutečně efektivní je pěchota dobře zašitá ve městě či v lese, a naopak jak snadným cílem je v otevřeném prostranství. Rovněž se seznámíte s vrtulníky a jejich ničivou palebnou silou. A také s tím, jak snadno je lze ztratit jednou dobře mířenou raketou protivzdušné obrany. To vše se bude odehrávat na realisticky podané mapě velkorysých rozměrů za doprovodu mohutného hřmění dělostřelectva a raketových vojsk.

Wargame: European escalation

Právě značný rozměr mapy je klíčovým prvkem této hry. Nikdy nebudete mít dostatek bodů na to, aby mohla na každém rohu stát rota tanků s protivzdušnou obranou. To skrývá obrovský prostor k taktizování a hledání skulin v obraně protivníka. Obíhání mapy po krajích či hledání jiných komplikovaných cest do vašeho týlu je oblíbenou kratochvílí jak AI, tak obzvláště živých protihráčů. Často se tak stává, že se nepozorovaně proplíží např. skupinka nepřátelských vojáků za vaši obrannou linii. Pokud toho však nepřítel se štěstím vhodně využije a napadne vaše téměř bezbranná velitelská vozidla, zásobovací trucky či dělostřelectvo, tak i pár vojáků s raketomety dokáže udělat hotový masakr a zcela obrátit vývoj klání. A právě v tom se skrývá kouzlo hry. Nikdy si nemůžete být 100% jisti, že ten les u vaší základny nebyl infiltrován nepřátelskými výsadkáři. Bohužel modernější tituly AirLand Battle, a zejména pak Red Dragon, tento prvek významně potlačily.

Wargame: European escalation

Ačkoli hra vyžaduje základní znalosti vojenské techniky (či alespoň ochotu do nich proniknout), lze základní mechanismy hry pochopit relativně snadno, mimo jiné i díky české lokalizaci. Navzdory tomu o jak komplexní hru se jedná, je ovládání vcelku intuitivní a velmi přehledné. S využitím množství klávesových zkratek lze rychle a pohodlně zvládnout značné množství úkonů. Přispívá k tomu i poměrně vysoká samostatnost jednotek.

Ve skirmishi si můžete zahrát proti AI a ověřit si vaše vojenské schopnosti. V European escalation lze nastavit pouze obtížnost jednoho AI (lehký, střední, těžký). Nelze tak hrát např. na mapě 2v2 s jedním AI proti dvěma jiným.

Opravdovou výzvou je však multiplayer, neboť přechytračit lidské protivníky je obvykle mnohem náročnější než AI.

V European escalation máte na začátku hry (narozdíl od ALB a RD) omezený přístup k jednotkám. Většinu si jich musíte postupně odemknout. Platidlem jsou zde hvězdy, které lze získat jak v singleplayeru, tak v multiplayeru. Toto řešení se může jevit jako zdlouhavé a otravné, ale na druhou stranu je výhodné pro úplné nováčky, kteří mají dostatek času postupně se seznámit se všemi jednotkami, které si musí ve zbrojnici odemknout.

Wargame: European escalation

I po odemčení jednotek jste však omezeni maximálním počtem stanoveným pro každou jednotku. A při nasazování na bojiště samozřejmě také její cenou - politickými body, které získáváte podle toho kolik sektorů (strategických míst) na mapě kontrolujete.

Samotná bitva se pak rozbíhá velmi rychle. Na začátku si navolíte startovní armádu, kterou hned po startu máte přímo na mapě. Ihned po zahájení je třeba získat co nejvíce sektorů na svojí stranu, a zajistit si tak co nejvyšší příjem pro následné volání posil. Navíc, stejně jako ve skutečnosti, je mnohem snazší bránit vhodné území, než na dobře připravenou obrannou linii poté útočit. Nepřátelé se naopak snaží vaše ukryté velitelské vozidlo vyčmuchat a zničit. Ve Wargame platí, více než kde jinde, že průzkum je základ úspěchu. Od začátku vidíte kompletně celou mapu. Ovšem nepřátelé, které nespatřila žádná vaše jednotka, jsou skryti. Platí, že jakákoli odhalená jednotka může být z obrovské vzdálenosti zlikvidována jednou dobře namířenou salvou dělostřelectva. Dobrý úkryt je tedy naprostý základ, stejně jako průzkum.

Ve Wargame European escalation je každá vaše jednotka unikátní. Nejenže má jméno svého velitele, ale především má úroveň výcviku a aktuální morálku. Úroveň výcviku se zvyšuje s postupným získáváním zkušeností v boji, obdobně jako v již legendárním Command & Conquer: Generals. Morálka odráží aktuální náladu posádky. Ta je běžně "klid", ovšem ve chvíli, kdy se jednotka dostane pod těžkou nepřátelskou palbu, se začne zhoršovat až dosáhne úrovně "panikaří". Taková jednotka má velmi zhoršené parametry jako je přesnost střelby či doba zaměřování. Připojí-li se k tomu ještě "omráčení" například po zásahu salvou raket z vrtulníku, je taková jednotka neschopná jakékoli akce. Ve chvíli, kdy je situace již opravdu kritická, jednotka nahodí status "utíká" a vydá se nejrychlejší cestou z boje pryč. Navzdory vaším příkazům. Toho lze samozřejmě také s výhodou využít u nepřítele. Taková dělostřelecká palba, nebo ještě lépe salva raket z raketových vojsk, dokáže nejen zničit nepancéřované cíle, ale způsobit totální sražení morálky a zcela omráčit i těžké tanky v celé oblasti. A i velmi dobře připravená obrana nepřítele je tak rázem v troskách. Cesta k útoku je otevřena.

Wargame: European escalation

Původní Wargame: European escalation nabízí lehce pochmurnou postapokalyptickou atmosféru podtrženou vhodným soundtrackem. To bohužel nástupcům chybí.

Devizou prvního dílu jsou i povedené mapy zpracované v evropském stylu. Vesnice, pole, louky, lesy, tak jako by byly věrnou kopií třeba českého venkova. A v 1 případě tomu tak skutečně je. Jedná se o mapu Bystřany (přehled všech map zde).

Celkově první díl série Wargame stále slibuje velké množství zábavy na dlouhou dobu. To ostatně potvrzuje i vysoké hodnocení v recenzích odborných magazínů a fakt, že se hra dočkala dvou pokračování AirLand Battle (2013) a Red Dragon (2014).

Wargame: European escalation

Recenze pro verzi hry: Wargame European Escalation 744.

 

 

CHARAKTERISTIKY

Datum vydání: 23. února 2012
Platforma: PC (hardwarové nároky)

Časové období: 1950 - 1989
Státy: PAKT (Československo, Německo (východní), Polsko, SSSR)
           NATO (Francie, Německo (západní), USA, Velká Británie)

Jednotky: Pozemní + vrtulníky

Přehled map je na samostatné stránce, stejně jako screenshoty.

Odkazy: Oficiální stránky hry - stránka hry na Steamu

 

 

 

DLC

New Battlefields: Přidává mapy Přímo vpřed (Straight Ahead), Poslední základna (The Last Base), Blitz, Letní noc (Summer Night) a Oko hurikánu (Storm Eye). Přidává též 2 mapy typu Attack/Defense a uvádí systém kouřové signalizace pro multiplayer.

Conquest: Přidává mód Conquest a novou mapu Mecklenburg. Přidává 2 mapy pro siege mod.

Commander: Přidává mód Economy a mapy Bystřany a Durinský les (Thuringen Wald).

Fatal error: Přidává novou odlišnou kampaň Fatal error o 5 misích a kompatibilitu s dotykovými displeji ultrabooků.

Pozn.: Veškerá DLC jsou zdarma a jsou automaticky nainstalována. Všechny informace na tomto webu jsou vždy platné pro hry včetně všech dostupných DLC.