European escalation (2012) je první ze série her Wargame.
Nicméně za duchovního otce celé série lze považovat hru
R.U.S.E. (2010) od téhož softwarového studia, tedy Eugen
Systems. Ačkoli se R.U.S.E. odehrává v období 2. světové
války, a leccos je zde jinak, právě odsud se přenesl koncept
rezignující na stavbu základen a těžbu minerálů, který je
základním stavebním prvkem Wargame. Namísto toho je
zde systém získávání politických bodů za které voláte posily.
Tento systém je netradiční, a přitom velmi dobře funkční. Druhým, starším, zářezem Eugen systems na poli realtimových
strategií je hra Act of War: Direct Action (2005). Tato
hra se odehrává v blízké budoucnosti a je zde ještě stále
klasický systém těžby
a stavby základen. Avšak i z grafického zpracování Act of War je rukopis Eugenu patrný. Ačkoli se jedná o
zajímavý titul, který by i dnes stál za instalaci, je zde problém s výraznou nekompatibilitou s 64bit
systémy.
Ale zpět k Wargame: European escalation. Jak bylo řečeno v
úvodu, hra se zaměřuje pouze na samotnou bitvu. O to kvalitněji
ji však podává. K dispozici máte rozličné množství jednotek od
pěšáků přes tanky až po vrtulníky. Vybrat si můžete nejen daný
model, ale i konkrétní sérii resp. modernizaci. To vše
zpracované podle skutečnosti.
European escalation se (stejně jako ostatní díly) skládá ze
singleplayer kampaně, skirmishe proti AI a multiplayeru. Kampaně
vás postupně provedou rozličnými fiktivními konflikty na starém
kontinentě, a s vhodným dávkováním vám představí jednotlivé
jednotky. Postupně si tak osvojíte důležité základní strategie.
Naučíte se jak důležité je mít průzkumné oddíly, tedy přehled
nad bojištěm, jak neskutečně efektivní je pěchota dobře zašitá
ve městě či v lese, a naopak jak snadným
cílem je v otevřeném prostranství. Rovněž se seznámíte s vrtulníky
a jejich ničivou palebnou silou. A také s tím, jak snadno je lze
ztratit jednou dobře mířenou raketou protivzdušné obrany. To vše
se bude odehrávat na realisticky podané
mapě velkorysých rozměrů za doprovodu mohutného hřmění dělostřelectva a raketových vojsk.
Právě značný rozměr mapy je klíčovým prvkem této hry. Nikdy
nebudete mít dostatek bodů na to, aby mohla na každém
rohu stát rota tanků s protivzdušnou obranou. To skrývá obrovský
prostor k taktizování a hledání skulin v obraně
protivníka. Obíhání mapy po krajích či hledání jiných
komplikovaných cest do vašeho týlu je oblíbenou kratochvílí jak
AI, tak obzvláště živých protihráčů. Často se tak stává, že se
nepozorovaně proplíží např. skupinka nepřátelských vojáků za
vaši obrannou linii. Pokud toho však nepřítel se štěstím vhodně využije a napadne vaše téměř bezbranná velitelská
vozidla, zásobovací trucky či dělostřelectvo, tak i pár vojáků s
raketomety dokáže udělat hotový masakr a zcela obrátit vývoj
klání. A právě v tom se
skrývá kouzlo hry. Nikdy si nemůžete být 100% jisti, že ten les
u vaší základny nebyl infiltrován nepřátelskými výsadkáři.
Bohužel modernější tituly AirLand Battle, a zejména
pak Red Dragon, tento prvek významně potlačily.
Ačkoli hra vyžaduje základní znalosti vojenské techniky (či
alespoň ochotu do nich proniknout), lze základní mechanismy hry
pochopit relativně snadno, mimo jiné i díky české lokalizaci.
Navzdory tomu o jak komplexní hru se jedná, je ovládání vcelku intuitivní a
velmi přehledné. S využitím množství klávesových zkratek lze
rychle a pohodlně zvládnout značné množství úkonů. Přispívá k
tomu i poměrně vysoká samostatnost jednotek.
Ve skirmishi si můžete zahrát proti AI a ověřit si vaše vojenské
schopnosti. V European escalation lze nastavit pouze obtížnost
jednoho AI (lehký, střední, těžký). Nelze tak hrát např. na mapě 2v2 s jedním AI proti dvěma
jiným.
Opravdovou výzvou je však multiplayer, neboť přechytračit
lidské protivníky je obvykle mnohem náročnější než AI.
V European escalation máte na začátku hry (narozdíl od ALB
a RD) omezený přístup k jednotkám. Většinu si jich
musíte postupně odemknout. Platidlem jsou zde hvězdy, které lze
získat jak v singleplayeru, tak v multiplayeru. Toto řešení se
může jevit jako zdlouhavé a otravné, ale na druhou stranu je výhodné pro úplné nováčky, kteří mají dostatek času
postupně se seznámit se všemi jednotkami, které si musí ve
zbrojnici odemknout.
I po odemčení jednotek jste však omezeni maximálním počtem
stanoveným pro každou jednotku. A při nasazování na bojiště
samozřejmě také její cenou - politickými body, které získáváte
podle toho kolik sektorů (strategických míst) na mapě
kontrolujete.
Samotná bitva se pak rozbíhá velmi rychle. Na začátku si
navolíte startovní armádu, kterou hned po startu máte přímo na
mapě. Ihned po zahájení
je třeba získat co nejvíce sektorů na svojí stranu, a zajistit
si tak co nejvyšší příjem pro následné volání posil. Navíc,
stejně jako ve skutečnosti, je mnohem snazší bránit vhodné
území, než na dobře připravenou obrannou linii poté útočit. Nepřátelé
se naopak snaží vaše ukryté velitelské vozidlo vyčmuchat a
zničit. Ve Wargame platí, více než kde jinde, že průzkum je
základ úspěchu. Od začátku vidíte kompletně celou mapu. Ovšem
nepřátelé, které nespatřila žádná vaše jednotka, jsou skryti.
Platí, že jakákoli odhalená jednotka může být z obrovské
vzdálenosti zlikvidována jednou dobře namířenou salvou
dělostřelectva. Dobrý úkryt je tedy naprostý základ, stejně jako
průzkum.
Ve Wargame European escalation je každá vaše jednotka unikátní.
Nejenže má jméno svého velitele, ale především má úroveň výcviku
a aktuální morálku. Úroveň
výcviku se zvyšuje s postupným získáváním zkušeností v boji,
obdobně jako v již legendárním Command & Conquer: Generals.
Morálka odráží aktuální náladu posádky. Ta je běžně "klid",
ovšem ve chvíli, kdy se jednotka dostane pod těžkou nepřátelskou
palbu, se začne zhoršovat až dosáhne úrovně "panikaří". Taková
jednotka má velmi zhoršené parametry jako je přesnost střelby či
doba zaměřování. Připojí-li se k tomu ještě "omráčení" například
po zásahu salvou raket z vrtulníku, je taková jednotka neschopná
jakékoli akce. Ve chvíli, kdy je situace již opravdu kritická,
jednotka nahodí status "utíká" a vydá se nejrychlejší cestou z
boje pryč. Navzdory vaším příkazům. Toho lze samozřejmě také s
výhodou využít u nepřítele. Taková dělostřelecká palba, nebo
ještě lépe salva raket z raketových vojsk, dokáže nejen zničit
nepancéřované cíle, ale způsobit totální sražení morálky a zcela
omráčit i těžké tanky v celé oblasti. A i velmi dobře
připravená obrana nepřítele je tak rázem v troskách. Cesta
k útoku je otevřena.
Původní Wargame: European escalation nabízí lehce pochmurnou
postapokalyptickou atmosféru podtrženou vhodným soundtrackem. To
bohužel nástupcům chybí.
Devizou prvního dílu jsou i povedené mapy zpracované v evropském
stylu. Vesnice, pole, louky, lesy, tak jako by byly věrnou kopií
třeba českého venkova. A v 1 případě tomu tak skutečně je. Jedná se o mapu Bystřany (přehled
všech map zde).
Celkově první díl série Wargame stále slibuje velké množství zábavy
na dlouhou dobu. To ostatně potvrzuje i vysoké hodnocení v recenzích
odborných magazínů a fakt, že se hra dočkala dvou pokračování AirLand Battle (2013) a Red Dragon
(2014).
Recenze pro verzi hry: Wargame European Escalation 744.
|